Van Low energie naar Flow energie in 15 stappen
03 januari 2021 

Van Low energie naar Flow energie in 15 stappen

Ken je dat heerlijke gevoel als je de yogamat verlaat? Die flow van ontspannen en toch energiek. Of na een rondje rennen, die rust en helderheid in jouw hoofd. Gewoon even lekker dichtbij jezelf zijn, geen gedoe, geen afleiding. Echt zalig en je slaapt er ook zo lekker door.

En dan ineens BAM! Je komt thuis na een dag werken en je bent doodmoe, helemaal leeg. Hoe komt dat toch? Tijdens het rennen lukt het je wel om in die flow te komen met een gevoel alsof alles moeiteloos vanzelf gaat. Op de yogamat ben je na een uur heerlijk ontspannen en zit je letterlijk lekker in je vel. En ergens tijdens het werken raak je dit kwijt.

Ik ken dat gevoel ook. Als alleenstaande werkende moeder had ik geen tijd om uitgeblust op de bank te gaan zitten na een dag werken. Dus ik moest een manier vinden om die flow in mijn werkdag te krijgen. En dat is me gelukt! Graag deel ik met jou hoe ook jij dit heel eenvoudig in 15 stappen zelf kunt creëren.

Stap 1 - Begin de dag met 10 minuten stilte en een positieve intentie

Voordat je begint aan de dagelijkse routine en jezelf overlevert aan de hectiek van de dag, neem even de tijd voor jezelf. Richt je aandacht op de ademhaling. Volg de ademhaling van binnen naar buiten. En weer van buiten naar binnen. Laat gedachten komen en weer gaan, ben je hiervan bewust.

Gedachten komen op in je hoofd, blijven er een kort moment en ebben langzaam weer weg. Weet dat niemand helemaal zonder gedachten is. Een leeg hoofd bestaat niet. Zoek de stilte op in jezelf. Dat kan gewoon op de rand van je bed of op een stoel. Sluit af met een positieve intentie. Bijvoorbeeld de intentie om je de hele dag goed te voelen.

Natuurlijk mag je ook mediteren!

Stap 2 - Maak van het ontbijt een geniet moment

Genieten is een werkwoord. Je moet er iets voor doen. Het ontbijt is een mooi moment om hiermee te starten. Het maken en eten van ons ontbijt gebeurt 9 van de 10 keer volledig op de automatische piloot. Neem eens wat vaker meer tijd voor het ontbijt. Ga er bij zitten en geniet er van. Maak je ontbijt bewust klaar.

Bedenk waar je echt zin in hebt, een boterham of muesli. Of toch maar yoghurt met fruit. Wat wil je drinken. Wat heb je nodig op dit moment. Ben aanwezig in het hier en nu door daadwerkelijk te proeven wat je eet of drinkt. Je loopt serieus het risico dat je er van geniet en meer ontspannen en vrolijk aan de slag gaat!


Stap 3 -Herinner jezelf eraan om dankbaar te zijn dat er weer een nieuwe dag voor je ligt

De flow van dankbaarheid is de mooiste flow om jouw dromen te realiseren en doelen te halen. Om dankbaar te kunnen zijn moet je het hier en nu volledig accepteren zoals het is.

Je hebt een hele nieuwe blanco dag voor je om jouw leven te leven. Niemand anders kan dat voor jou doen. En dat leven leef je vandaag, in dit moment, in het hier en nu. Maak er iets moois van.

 Bewust zijn dat je leeft, dat er weer een nieuwe dag voor je ligt om van betekenis te zijn voor de wereld en jezelf, hoe mooi is dat!

Stap 4 - Maak voor jezelf geen onderscheid in 'werk' tijd en 'eigen' tijd

Ons bewustzijn kent helemaal geen tijd en al helemaal geen verschil tussen werktijd en prive tijd. Dat is iets wat we als mens bij onszelf hebben geprogrammeerd. Alle tijd is gewoon jouw eigen tijd als je in het hier en nu leeft. Blijf ieder moment dichtbij jezelf door in contact te blijven met wat er gebeurt in jouw lichaam en gedachten.

Ben bewust aanwezig. Er is geen enkele reden om te denken dat werktijd minder plezierig moet zijn dan jouw tijd ergens anders zoals thuis bijvoorbeeld. Laat die overtuiging los! Buig het om. Gun jezelf de hele dag “Me” time. Word je bewust hoe dit jouw beleving op een positieve manier beïnvloed.

Stap 5 - Gebruik de tijd als je onderweg bent naar het werk als quality time voor jezelf

Kijk eens of het lukt om niet te bellen in de auto onderweg naar het werk. Probeer een keer niet de like scores te bekijken op Facebook in de metro. Of telefonisch te overleggen tussen de afspraken door.

Daag jezelf uit om van deze momenten te genieten van jouw eigen gezelschap, de mensen om je heen en de hele wereld die met je mee beweegt.

Stap 6 - Zorg ervoor dat je een plek hebt, thuis en op het werk waar je even tot rust kunt komen

Hoe mooi zou het zijn als je tussen de afspraken door, de drukke werkzaamheden, de telefoontjes, de vragen van collega’s of klanten, jezelf even kunt terugtrekken. Om letterlijk even op adem te komen.

Denk hierbij in mogelijkheden. Het spreekt voor zich dat het niet altijd lukt om hier een aparte ruimte voor in te richten. Het kan ook gewoon achter jouw bureau. Plaats een foto op jouw beeldscherm waar je goede herinneringen aan hebt en waarvan je tot rust komt. Doe oortjes in en laat je begeleiden in een paar ademhalingsoefeningen.

Jouw ademhaling is het perfecte anker om met jouw gedachten in het hier en nu te komen en terug te denken aan de positieve intentie waar je vanochtend mee bent gestart. Volg de adem van binnen naar buiten en andersom.


Stap 7 - Lunchtijd is een kadootje

Gebruik de lunch om in beweging te komen. Om achter je bureau vandaan te komen. Zoek een plek op waar jij je prettig voelt. Eet die salade samen met collega’s of ga lekker zelf wandelen als je thuiswerkt en een boterham eet.

Eet bewust jouw lunch, voed jezelf. Laat het eten niet verpesten door een saus van zorgen over het werk, stress of angst. Zonder telefoon, zonder afleiding.

Stap 8 - Geniet van dat kopje koffie

Gooi die koffie een keer niet klakkeloos naar binnen. Stop even met werken. Kijk eens echt naar de koffie in het kopje. Ook al is het een senseo of automaat koffie, ga eens na wat eraan vooraf gaat voordat het hier in deze vorm in jouw kopje komt.

Zie de koffieboon, voel de regen die het groen laat groeien, hoor het gefluister van de koffie- boonplukkers die in de hitte buiten staan te werken om te oogsten. Maak van het koffie drinken een rust moment en gun jezelf om er van te genieten.

Dit geldt natuurlijk ook voor de theedrinkers onder ons.

Stap 9 - Ga meer met een bewuste intentie het volgende gesprek in

Voordat je je weer in een volgend overleg stort, neem je een paar tellen voor jezelf.

Visualiseer iemand die heel vriendelijk is, vol zelfvertrouwen en precies de juiste vaardigheden heeft voor dit overleg. Identificeer jezelf met deze persoon, stap als het ware in het gevoel en je bent deze persoon. Het helpt je om met meer energie en positief het gesprek in te gaan en makkelijker resultaten te halen.

Stap 10 - Tel tot 100 door je ademhaling te gebruiken

Als je een gevoel van irritatie of boosheid op voelt komen, reageer dan niet meteen. Focus je aandacht op de ademhaling. Volg de ademhaling naar binnen en weer naar buiten tot je merkt dat de negatieve gevoelens wegebben en je weer helemaal rustig bent. Kies dan vanuit kalmte en vriendelijkheid bewust voor jouw reactie die het meest juist is. 

Of slaap er een nachtje over.

Stap 11 - Kijk eens door een andere bril naar de mensen met wie je werkt

Bekijk jouw team, jouw collega’s of andere mensen waar je dagelijks mee te maken hebt eens door een andere bril. Zie ze als jouw bondgenoten in plaats van de vijand.

Word je er steeds meer van bewust dat een mindset van samenwerken en samen doen een meer voldaan gevoel met zich meebrengt dan denken dat je in je eentje moet vechten. Weet door deze stap dat het succes en geluk van iedereen om je heen ook jouw eigen succes en gevoel van geluk kan zijn.


Stap 12 - Laat eens wat vaker jouw waardering zien aan de mensen om je heen

Alles dat je aandacht geeft groeit. Richt je focus op de positieve kwaliteiten van de mensen om je heen. Vooral in deze tijd dat we massaal thuiswerken vanaf een schermpje. Spreek jouw waardering hierover uit. Laat niet alleen zien dat je hier dankbaar voor bent, voel dit ook van binnenuit.

Op deze manier verander jij de omgeving in een meer harmonieuze en plezierige plek en sfeer om te verblijven. Niet alleen voor jezelf, voor iedereen!

Stap 13 - What happens at work, stays at work

Laat de stress van het werk ook daar liggen. Neem de frustraties niet mee naar huis. Probeer voordat je naar huis gaat te resetten en te ontspannen. Tijdens het fietsen naar huis of de rit in de auto.

Als je thuiswerkt zorg er dan voor dat je zoveel mogelijk van een vaste plek gebruik maakt om te werken. Het liefst in een aparte kamer waar je de deur letterlijk achter je dicht kan trekken om het werk daarachter te laten liggen.

Als je dit lastig vindt, ga dan een stukje lopen als je klaar bent met werk. Breng vooral positieve energie mee naar huis.

Stap 14 - Schakel eerst even af als je thuis bent

Zorg dat je als je weer thuis bent, jezelf een moment gunt om even af te schakelen van het werk. Ga dan pas weer aan de slag met de andere taken die er op jou wachten. Vooral als je thuiswerkt!

Realiseer je dat multitasken niet bestaat. Ons bewustzijn kan de focus op 1 ding tegelijk richten. Alle andere taken die we doen, verlopen volledig onder aansturing van ons onbewuste. Onze automatische piloot. Weet dat 40% van onze effectiviteit en dus energie (!) verloren gaat door te denken dat we kunnen multitasken. Doe dus 1 ding tegelijk en geef dit jouw volledige aandacht

Stap 15 - Sluit de dag af met positieve gedachten

Wist je dat je met dezelfde energie wakker wordt als waar je mee in slaap bent gevallen? Als je met prettige gedachten in slaap valt, word je met een positief gevoel wakker!

Probeer iedere dag af te sluiten door stil te staan bij alle mooie, goede en positieve dingen die jij hebt meegemaakt die dag. Kijk vooral naar de dingen die wel gelukt zijn. Gebruik ook hier weer de kracht van dankbaarheid. Als je iedere dag de vonk van dankbaarheid en positiviteit in jezelf aanwakkert, groeit deze uit tot een warme stroom van geluk en eindeloze energie.

Over de schrijver
De afgelopen jaren heb ik me gespecialiseerd in het programmeren van het brein en de verschillende technieken hiervoor. Inmiddels heb ik meer dan 200 klanten persoonlijk geholpen om minder stress te ervaren en beter te presteren door hun te leren hoe ze zelf hun focus en mindset kunnen trainen. Je verwacht het misschien niet maar je hoeft geen brein expert te zijn om dit te trainen. Dat is iets wat ik jou kan leren.
Reactie plaatsen