Minder Stress met meer Energie - 7 manieren om je energie te boosten
23 mei 2021 

Minder Stress met meer Energie - 7 manieren om je energie te boosten

Wist je dat je zelf best veel invloed hebt op hoeveel energie jij iedere dag hebt? Je moet er alleen wel wat voor doen. Dit komt omdat je brein is geprogrammeerd dat je onbewuste je laat kiezen om lekker in je comfort zone te blijven. Vooral als je het heel druk hebt, schiet je als snel automatisch in dit patroon. 

Dit zorgt ervoor dat je in een vicieuze cirkel blijft hangen. Je weet vaak zelf wel dat je iets moet veranderen om je beter te voelen maar je stelt het steeds uit. Onder het mom van ‘we starten maandag als de nieuwe week begint. Eerst dit afmaken’. Of ‘na de vakantie want ik moet eerst bijtanken en me een beetje beter voelen’.

Ondertussen merk je dat je je steeds minder energie hebt, futloos voelt en minder goed kunt concentreren. Herkenbaar? Hieronder vind je 7 manieren om snel en eenvoudig meer energie te krijgen die je makkelijk in je dagelijkse routine kunt plannen zonder dat het extra tijd kost.

1. Je ademhaling als energie boost

Wist je ook je dat je zelf met je ademhaling je energie kunt managen? Ik vind de ademhaling één van de mooiste cadeau's die we krijgen in het leven. Het kost niks, je hebt het altijd bij je en als je weet hoe, kun je het op ieder moment inzetten om je eigen energie te regelen. Enne, je hebt er geen wifi voor nodig! 

Een mooie oefening om in flow te komen (ontspannen en toch alert) is de volgende: adem gedurende 4 tellen in door de neus, houdt 4 tellen vast, adem daarna gedurende 4 tellen uit door de mond en houdt weer 4 tellen vast. Herhaal dit 10 x. Probeer zo diep mogelijk via de buik te ademen. Dit geeft niet alleen een signaal aan de hersenen dat alles oke is en dat je mag ontspannen. Het is op die manier ook makkelijker om je adem 4 tellen vast te houden.

2. Meer bewegen is meer energie

Als je je moe voelt en je energie level laag is, heb je vaak ook geen zin om te gaan sporten. En toch is dit één van de beste manieren om energie te krijgen als je moe bent: hoe meer je beweegt, hoe meer energie je krijgt, hoe prettiger je voelt.

Ons lichaam is gemaakt om te bewegen. Door het bewegen gaat niet alleen het bloed in ons lichaam lekker stromen en worden onze spieren soepeler en sterker, ook onze hersenen worden beter doorbloed. Een ander positief effect in ons brein zijn de chemische reacties die op gang komen: de hoeveelheid serotine en endorfine neemt toe.  Endorfine wordt ook wel het snelst werkende anti stress hormoon genoemd. Serotine heeft onder andere effect op je humeur en wordt daarom ook het gelukshormoon genoemd.

Heb je een hekel aan de sportschool of hardlopen? Of kun je hier echt geen tijd voor vrijmaken? Een half uur wandelen per dag is al voldoende om meer energie te krijgen. Regelmatig pauze nemen is goed voor je focus en productiviteit. En tijdens je pauze wandelen levert je dus ook nog minder stress, een vrolijker gevoel én meer energie op!



3. Eet meer energie

Je bent wat je eet. We weten het allemaal: regelmatig junkfood en bewerkte voedingsmiddelen eten, is ongezond en je wordt er dik van. Ze bevatten namelijk niet alleen veel calorieën, ze bevatten weinig voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft om energie aan te maken. Ze kosten het lichaam energie. Daarom ga je ook merken dat je uiteindelijk steeds minder energie hebt en je futloos voelt.

Meer energie eten doe je door voedsel te kiezen waar jouw lichaam energie van krijgt. Door stap voor stap gezonde dingen toe te voegen en iets anders te schrappen, geef je jezelf de kans om langzaam te wennen aan een ander eetpatroon. Voeg bijvoorbeeld om te beginnen aan elke lunch en avondeten, rauwkost toe en vervang de zoete en hartige tussendoortjes door fruit, noten of een snack groente. Eet regelmatig om een energie dip te voorkomen.

Tip: Koolhydraatrijk voedsel schrappen levert meer energie op omdat ze vaak veel snelle suikers bevatten. Hierdoor krijg je na het eten direct een hoge piek in je suikerspiegel, die vervolgens weer heel snel daalt net als jouw energie level. 

4. Water als bron van energie

Drink dagelijks 8 glazen water. Ja, dit is een open deur. ‘Niks nieuws onder de zon’ hoor ik je denken. Ook al is dit niks nieuws voor jou, toch volgen best veel mensen dit advies nog niet op. Waarom wordt je moe als je te weinig water drinkt? Dat is eenvoudig: als je te weinig water binnen krijgt, kan je lichaam je afvalstoffen niet afvoeren. Die hopen zich dan op in je lichaam. Gevolg: je voelt je moe en bent je meer vatbaar voor ziekte. Drink meer energie door dagelijks voldoende water om je lichaam daarbij te helpen. 



5. Meer energie door minder te denken

Het verlangen om minder te denken hoor ik vaak bij mijn klanten. Jammer genoeg kan ik ze daarbij niet helpen. We hebben als mens nou eenmaal gemiddeld zo’n 40 gedachten per minuut. Van slechts 5% zijn we ons bewust, de rest zijn repeterende gedachten in ons onbewuste. Als echt hoofdmens (mijn hoofd staat ook echt altijd aan!) heb ik voor mezelf een aantal manieren geleerd, om op een aantal momenten per dag uit mijn hoofd te gaan. Een van de meest makkelijke en snelste manieren is om vanuit je hoofd naar je lijf te gaan. Om van denken naar voelen te gaan. Kun je meteen je energie level even checken. Wil je weten hoe ik dit doe? Speciaal voor jou heb ik een oefening voor je opgenomen die ik graag met je deel. Check deze link:

6. Een ideale slaaphygiëne voor meer energie

Slaaphygiëne? Ik kreeg daar bijzondere beelden bij toen ik dit woord voor het eerst hoorde. Ik zag allemaal beestjes door mijn bed kruipen haha. Maar dat beeld klopte totaal niet. Hygiëne heeft namelijk niks met schoon of vuil te maken. Het woord stamt af van het Griekse woord ‘hygieia’ en dat betekent gezondheid (Hygieia was de Griekse godin van de gezondheid en één van de dochters van Asklepios, de god van de geneeskunde en genezing volgens Wikipedia). Een goede slaaphygiëne gaat kort door de bocht dus over alles dat bijdraagt aan een gezonde slaap. En van een gezonde slaap krijg je meer energie.

Ik ga je hier niet overladen met allemaal goedbedoelde tips die in het algemeen gelden. Ik heb gemerkt dat iedereen zelf mag ontdekken wat voor hem of haar werkt. Het ligt natuurlijk ook aan de levensfase waar je in zit en je energie niveau op dit moment. Ik geef je wel een paar punten als een soort checklist die je kunt gebruiken om voor jezelf erachter te komen wat voor jou werkt.



 Checklist

Beeldscherm

Als ik alle adviezen lees, is het verstandig om op tijd achter je beeldscherm vandaan te komen voordat je gaat slapen. Het beeldscherm van je tv, laptop, smartphone, X-box, Ipad, etc. Als ik aan de werking van het brein denk, dan ben ik er van overtuigd dat dit klopt. Alleen is het volgens mij heel erg afhankelijk van persoon tot persoon of dit 1 uur, 2 uur of langer is. Als je de hele dag al (zoals velen van ons in Corona tijd) achter een laptop zit te overleggen of te werken, dan heeft dit waarschijnlijk ook nog eens extra invloed. Check dit voor jezelf en ga eens uitproberen wat voor je werkt en wat niet. Bouw het zoveel mogelijk af en als je gewend bent om tot het laatste moment achter een beeldscherm te zitten: probeer het laatste uur voor het slapengaan in ieder geval iets anders.

Lezen

Zoals lezen bijvoorbeeld. Het lezen van een boek in plaats van Netflix in bed. Soms val ik in slaap als ik een boek aan het lezen ben. Maar het gebeurt ook dat ik het verhaal zo spannend vind, dat ik het boek niet weg kan leggen. Of ben ik een boek over persoonlijke ontwikkeling aan het lezen die mijn hoofd weer maximaal aan het werk zet.

To Do List

Een to do list maken voor de volgende dag. Voor sommigen dé oplossing om zorgeloos in slaap te vallen. Voor andere (hoofd)mensen aanleiding om vast te blijven hangen aan het denken aan morgen met gedachten zoals ‘wat als….dan dit’ of ‘ik heb het gevoel dat ik iets ben vergeten’.

Jouw kamer

De temperatuur op je kamer. Slaap je liever met het raam open of raam dicht omdat je alles hoort, ook als je slaapt. Heb je het liever pikdonker of mag het ook iets lichter. Met de deur open, of de deur dicht? Een goede ventilatie van je slaapkamer is wel een must.

Wekker

Ook je wekker kan invloed hebben op je slaap. Als je ’s nachts wakker wordt en meteen kan zien hoe laat het is, kan dit reden zijn om te gaan malen (oei ik heb nog maar een uurtje, dat wordt moeilijk morgen, ik ga vast doodmoe zijn, etc). Als je gevoelig bent, kan een wekker op stroom van invloed zijn op je slaap. Sommige mensen worden met meer energie wakker door een wekker die de opkomst van de zon nabootst en je wekt met natuurgeluiden.



Regelmaat

Een feit is dat je lichaam went aan regelmaat. De vraag is welke regelmaat voor jou het beste werkt. Is dat 6 uur slaap, 7 of misschien toch 8? Tellen voor jou de uren voor 0.00 uur ook dubbel of ga je juist goed op het (door)slapen tot 7.00 en 9.00 uur ’s ochtends. Misschien krijg jij wel energie van de six o’clock club door juist vroeg op te staan. Check waar jij het beste op slaapt en/of de meeste energie van krijgt en maak daar je dagelijkse gewoonte van. Wist je trouwens dat je van teveel slapen ook moe en lusteloos kunt worden?

Je brein programmeren

Niet alleen regelmaat programmeert je brein om uit de actie stand te komen. Ook je omgeving kan hier een rol spelen. Als je je slaapkamer alleen gebruikt om te slapen, gaat je onbewuste dit ook als zodanig associëren en krijgt het lichaam makkelijker het signaal om te ontspannen. Gebruik je slaapkamer dan ook niet als werkkamer of tv/game ruimte.

Denk aan hoe we als klein kind door onze ouders naar bed werden gebracht. Vaak bestond dit uit een dagelijkse routine: op een vast moment naar boven, tanden poetsen, verhaaltje lezen, en dan slapen. Ergens onderweg zijn we dit vaak verloren. Slaap is tijd voor je lichaam om te rusten, te herstellen en op te laden. Geef je lichaam de slaap(routine) die het nodig heeft ... en je zult de volgende dag veel meer energie hebben.


7. Dagdagelijkse routine voor meer energie

Net als dat de slaaproutine je energie oplevert, geldt dit ook voor je dagdagelijkse routine. Waarschijnlijk is vrijheid voor jou als ondernemer heel belangrijk. En krijgt je creatieve geest jeuk bij het woord structuur. Het is juist die vrijheid die je kunt inzetten om zelf te bepalen bij welke dagelijks programma jij de meeste energie krijgt. Je kunt daar zelf zoveel vrijheid in plannen als je zelf weet. Het doel van een routine is om je brein te programmeren zodat je na een aantal weken (3 tot 4) volledig op je automatische piloot een programma gaat draaien dat jouw leven makkelijker maakt, productiever maakt en niet alleen meer energie oplevert dit te doen maar ook dat je meer energie overhoudt om andere leuke dingen te doen.

Tot slot.

Deze 7 manieren om meer energie te krijgen zijn misschien niet verrassend nieuw of verbluffend anders, maar ze werken - en dat is volgens mij het belangrijkste.

Probeer het eens. Het enige risico dat je loopt, is dat je gaat ontdekken dat het aanbrengen van positieve veranderingen en het aanleren van betere gewoonten je niet alleen een energieker gevoel geven, maar ook dat je zelfvertrouwen, zelfrespect en tevredenheid mee groeien. En jij bent hier zelf de stuurman in!

 

 

 

Over de schrijver
De afgelopen jaren heb ik me gespecialiseerd in het programmeren van het brein en de verschillende technieken hiervoor. Inmiddels heb ik meer dan 200 klanten persoonlijk geholpen om minder stress te ervaren en beter te presteren door hun te leren hoe ze zelf hun focus en mindset kunnen trainen. Je verwacht het misschien niet maar je hoeft geen brein expert te zijn om dit te trainen. Dat is iets wat ik jou kan leren.
Reactie plaatsen
We gebruiken cookies