4 Simpele Mindset tips voor meer Energie
02 mei 2021 

4 Simpele Mindset tips voor meer Energie

Als je wilt weten op welke manier je zelf met jouw mindset meer energie wilt krijgen, is deze mantra een uitdaging om mee aan de slag te gaan: ‘Iedere gedachte brengt een fysieke sensatie met zich mee’.

Voor mij was dit één van de belangrijkste inzichten, die ik nog steeds iedere dag gebruik. Heel kort door de bocht komt het er op neer dat dát wat je denkt, bepaalt hoe je je voelt. En dat bepaalt weer hoe je uiteindelijk reageert of je gedraagt. Jij bent in staat om zelf te bepalen hoe je je voelt, als je weet hoe je je aandacht moet richten.

Als je weinig energie hebt en je voelt je moe en futloos, dan trap je al snel in de valkuil om je aandacht op wat meer negatieve dingen te richten. ‘Ik voel me moe’, ‘wat is het moeilijk, ik doe zo mijn best maar het lukt niet’. En zo kom je in een vicieuze cirkel terecht van minder positieve gedachtes, waardoor jij je weer minder goed voelt. Herkenbaar?

Regelmatig checken waar je zit met je aandacht en je energie, is één van de beste manieren om zelf je energie onder controle te houden. Ik geef je hieronder 4 simpele tips hoe je dit kunt doen.

Tip 1: Een goede dagstart voor meer energie

Hoe je de dag begint, is belangrijk voor hoe je je de rest van de dag voelt. Probeer te voorkomen dat je meteen je mail checkt of de NOS app met het nieuws leest. Voordat je het weet, word je overspoeld met het negatieve beeld van de wereld en problemen en vragen van andere mensen.

Voordat je begint aan de dagelijkse routine en jezelf overlevert aan de hectiek van de dag, neem dan even de tijd voor jezelf. Als je weinig tijd hebt, richt je aandacht dan bijvoorbeeld op de ademhaling. Volg de ademhaling van binnen naar buiten. En weer van buiten naar binnen. Laat gedachten komen en weer gaan, ben je hier van bewust. Sluit af met een positieve intentie, bijvoorbeeld om je de hele dag goed te voelen.

Wist je ook dat je met dezelfde energie wakker wordt als waar je mee in slaap bent gevallen? Als je met prettige gedachten in slaap valt, word je met een positief gevoel wakker!


Tip 2: Check je aandacht en energie

Krijg jij ook iedere week op maandag van Apple een rapport met je schermtijd op je Ipad en Iphone? Voor mij was dit in het begin echt een eye-opener voor hoeveel tijd ik zat te verknoeien met het zoeken naar foto’s voor mijn blogs en posts. Ik kan mezelf echt verliezen in de zoektocht naar het juiste plaatje. Voor ik het weet ben ik een half uur verder. Voor één plaatje! In deze tijd had ik ook lekker buiten kunnen wandelen en een echte foto van iets kunnen maken. Had me zelfs energie opgeleverd.

Je zult versteld staan hoeveel tijd je dagelijks verspilt als je dit een poosje gaat bijhouden. Niet alleen aan dingen die we online doen, ook de tijd die we doorbrengen met anderen of (negatieve) gedachten waar we mee bezig zijn. Check eens een week lang elk uur waar jouw aandacht en energie naar toe gaan, hoeveel tijd het kost en wat het met je doet. Zijn er gedachten, activiteiten en mensen die energie kosten? En wat of wie levert jou energie op? Ik ben reuze benieuwd wat jouw eye opener is.

Tip 3: Maak elke dag je bed op

Wist je dat het wetenschappelijk is bewezen dat mensen die hun bed elke dag opmaken over het algemeen gelukkiger zijn? Grote kans dat dit komt omdat je met een dagelijkse routine je hersenen helpt om minder (stressvolle) keuzes te maken.

Mark Zuckenberg van Facebook bijvoorbeeld heeft ook zijn eigen routine. Bij hem gaat om 8.00 uur ’s ochtends de wekker en hij start de dag met sporten. Hij maakt het zichzelf makkelijk door iedere dag dezelfde soort kleren te dragen. In een interview ging hij serieus in op een vraag hierover. Hij gaf aan dat hij bewust elke dag dezelfde kleren draagt omdat iedere keuze die hij maakt, energie kost. En hij vindt het zonde om die energie te steken in het kiezen van kleding iedere dag. Volgens Mark zijn er meer succesvolle mensen die dit doen zoals Barak Obama, Steve Jobs deed dit ook.

Obama heeft (toen hij nog president was) ook in een interview aangegeven dat hij zo min mogelijk tijd kwijt wil zijn aan kleine keuzes. Hij gaf aan zijn energie nodig te hebben voor de grote beslissingen. Zijn wekker zette hij 2 uur voor zijn eerste werkafspraak zodat hij altijd genoeg tijd had voor zijn work out voordat zijn werkdag startte.

Weet je van jezelf dat jij meer energie krijgt van een rondje hardlopen, een half uur wandelen of een kwartier mediteren? Neem dit dan op in je dagelijkse routine. Creëer een routine die voor jou productief en nuttig is en energie oplevert.



Tip 4: Manage je energie in plaats van je tijd

Alles wat je doet, kost tijd en energie en ook jouw dag heeft maar 24 uur. We zijn gewend om vanuit tijd onze dag te in te delen en structuur aan te brengen. Sinds ik mijn routine heb aangepast door mijn aandacht te richten op mijn energie in plaats van tijd, ben ik veel productiever en heb ik meer energie.

Ik weet van mezelf dat ik van sporten (cardio) meer energie krijg en ik ’s ochtends het meest productief en gefocussed ben, dan zit ik ook lekker hoog in mijn energie. Ik moet niet wachten met sporten tot het eind van de dag, want dan ga ik voor mezelf smoesjes verzinnen om eronder uit te komen. Als ik ’s avonds ga sporten, krijg ik zoveel energie dat ik minder goed in slaap kom. De meest productieve dag voor mij is dan ook om 7.00 uur opstaan, een uurtje cardio boven op zolder, ontbijt, met de hond naar buiten en 3 of 4 uur productief werken met volle focus en aandacht.

Jouw energie is net zo kostbaar als je tijd. Je energie kun je vergroten, de uren in een dag niet. Alles wat je doet, kost energie. De beste manier om energiek en productief te blijven, is door de energie die je hebt verstandig te behouden en te gebruiken met de juiste mindset.

 

Over de schrijver
De afgelopen jaren heb ik me gespecialiseerd in het programmeren van het brein en de verschillende technieken hiervoor. Inmiddels heb ik meer dan 200 klanten persoonlijk geholpen om minder stress te ervaren en beter te presteren door hun te leren hoe ze zelf hun focus en mindset kunnen trainen. Je verwacht het misschien niet maar je hoeft geen brein expert te zijn om dit te trainen. Dat is iets wat ik jou kan leren.
Reactie plaatsen